۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۵۹۴۷۱۵

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۳ بهمن ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۳ بهمن ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز
رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: عیدی کارمندان و بازنشستگان با حقوق بهمن واریز می‌شود.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۳ بهمن‌ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

قیمت طلا افزایش یافت
 
پس از اینکه طلا روز گذشته بیشترین افزایش از ۹ ژانویه را به علت افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن ثبت کرد، امروز اندکی افزایش یافت.

روز گذشته به علت نگرانی در مورد کندی اقتصادی و بی ثباتی در مورد جنگ تجاری میان آمریکا و چین، تقاضا برای طلا بالا رفته بود.

هر اونس طلا با ۵۴ سنت افزایش ۱۲۸۵.۷۶ دلار فروخته شد، ارزش بازار‌های بورس آسیا دیروز و امروز کاهش یافت.

مارگارت یانگ، تحلیلگر بازار‌های سی‌ا‌م‌سی گفت آمار‌های کلان ناامیدکننده و یک تشدید ناگهانی در بی‌ثباتی در اطراف مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین سبب شده سرمایه‌گذاران از دارایی‌های پرریسک‌تر دوری کنند و تقاضا برای دارایی‌های امن افزایش یابد.

وی افزود با این حال، نبود نوسان چشمگیر در بازار بورس آسیا افزایش‌های طلا را محدود کرده است.
______________________

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به روز گذشته تغییر قابل توجهی نداشته است؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۴ میلیون و ۱۱۵ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۳۲۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۷۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۶۷ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۸۵.۵ دلار معامله می‌شود.

گفتنی است، صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری با کاهش نسبت به نرخ دیروز، ۱۱ هزار و ۵۴۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و ۴۹۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک ها، ۱۳ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان است.
______________________

رشد محدود شاخص بورس در آخرین روز هفته
 
شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش ۱۳۵ واحدی به رقم ۱۶۲ هزار و ۹۴۰ واحد رسید. شاخص کل هم وزن، اما با افزایش ۳۲۵ واحدی عدد ۲۹ هزار و ۳۱۱ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول، اما در حالی با افزایش ۱۰۴ واحدی به رقم ۱۲۱ هزار و ۴۲۰ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش ۲۴۶ واحدی عدد ۳۱۷ هزار و ۹۵۷ واحد را به نمایش گذاشت.

بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ صنایع پتروشیمی با ۵۳ واحد و ملی صنایع مس ایران با ۴۳ واحد و صنعتی و معدنی چادر ملو با ۳۲ واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های بانک تجارت با ۸۶ واحد، داده گستر عصر نوین، پتروشیمی فجر و سرمایه گذاری ملی ایران هر یک تا ۱۹ واحد و کشتیرانی با ۱۸ واحد افزایش، بیشترین تأثیر مثبت را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

بر همین اساس، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از ۵۱۲ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن دو میلیارد و ۱۲۵ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۵۰۳ هزار و ۲۵۱ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری پارس‌آرین، سرمایه‌گذاری صنایع ایران، سرمایه‌گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران، سرمایه‌گذاری کارکنان صنعت برق در منطقه زنجان و قزوین، بانک قرض‌الحسنه رسالت، سرمایه‌گذاری مسکن تهران، کشت و صنعت چین‌چین، پارس‌دارو، عمران و توسعه پارس، بیمه سامان، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر، بانک انصار، صنعتی معدنی کیمیایی زنجان‌گستران، گروه مپنا و کویرتایر متوقف شدند.
______________________

کانال مالی سوئیس آماده راه‌اندازی است
 
یک ماه پس از آنکه وزیر تجارت سوئیس اعلام کرد این کشور به دنبال ایجاد یک کانال مالی مستقل برای ادامه تجارت با ایران است، اکنون خبر‌ها از آماده شدن این سازوکار تازه حکایت دارد.

شریف نظام مافی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس با اشاره به ضرورت تزریق پول به کانال مالی سوئیس گفت: در حال حاضر پولی متعلق به ایران در اروپا وجود ندارد و بیشتر پول‌های ایران در کشور‌های واردکننده نفت یعنی هند، عراق، چین و کره جنوبی است.

به گفته نظام مافی در صورت ورود پول نفت ایران از آسیا به اروپا، کانال مالی سوئیس بلافاصله آغاز به کار خواهد کرد.

وی افزود: در دوره قبلی تحریم‌ها زمانی که سوئیس قصد داشت کانال مالی مشابهی راه‌اندازی کند، به بانک‌هایی که مجوز انتقال پول ایران را دریافت کرده بودند، ۲۴ ساعت فرصت داده شد تا پول‌های ایران را از ژاپن به سوئیس منتقل کنند.

نظام مافی یادآوری کرد: در دوره قبل وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز لازم را صادر کرده بود و اکنون نیز انتقال پول نیازمند مجوز آمریکاست؛ موضوعی که طی ماه‌های گذشته محور مذاکرات دولت سوئیس با دولت آمریکا بوده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس در پاسخ به این سؤال که آیا زمانی برای عملیاتی شدن سازوکار مالی سوئیس در نظر گرفته شده گفت: هنوز زمان مشخصی اعلام نشده، اما همه چیز منتظر ورود پول از سوی ایران به این مکانیسم مالی است.

به گفته نظام مافی، دولت سوئیس بانک عامل را تعیین کرده، اما هنوز به طور رسمی نام آن را اعلام نکرده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس گفت: کانال مالی سوئیس آماده راه‌اندازی شده و ویژگی‌های عملیاتی آن اعلام شده است، اما فعلاً منتظر ورود پول ایران است.

وی افزود: یکی از دو بانک هریتیج و بی‌سی‌پی (Banque de Commerce et de Placements) وظیفه مدیریت نقل و انتقال پول را به عهده خواهد داشت؛ به اعتقاد من احتمالاً بی‌سی‌پی از سوی دولت سوئیس برای این کار تعیین شده است.

نظام مافی با اشاره به نقش بانک بی‌سی‌پی در مبادلات مالی گذشته میان ایران و سوئیس گفت: بی‌سی‌پی قبل از تحریم‌ها نقل و انتقال پول‌های ایران به سوئیس را انجام می‌داد. این بانک با بانک‌های ترکیه در ارتباط است و می‌تواند پولی که ترکیه بابت خرید نفت به ایران بدهکار است را به سوئیس منتقل کند.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس تاکید کرد: فعالیت کانال مالی سوئیس هم اکنون برای صادرات دارو به ایران استفاده خواهد شد و در مرحله بعد صادرات غله را نیز در بر خواهد گرفت.

حدود ۶۰ درصد از صادرات سوئیس به ایران مربوط به صادرات دارو و تجهیزات پزشکی است و راه‌اندازی کانال مالی جدید برای تأمین داروی داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است.
______________________

واریز عیدی کارمندان و بازنشستگان با حقوق بهمن
 
محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه امروز هیات دولت بیان کرد: عیدی کارمندان و بازنشستگان همزمان با حقوق بهمن‌ماه واریز می‌شود.

نوبخت درباره اختصاص بسته‌های جبرانی نیز گفت: براساس سطح بندی و دسته بندی انجام شده، وزارت کار برای پرداخت بسته حمایتی جامعه هدف اقدام کرده است؛ یعنی برای کارمندان دولت، شاغلان، افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی، بازنشستگان تامین اجتماعی و بیمه شدگانی که حقوق زیر ۳ میلیون تومان می‌گیرند، پرداخت شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: هزار میلیارد تومان بودجه طرح‌های عمرانی برای سال آینده در نظر گرفته‌ایم. تاکنون در سال جاری ۳۳ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است همین ماه ۵ هزار میلیارد تومان دیگر پرداخت می‌شود. در سال جاری میزان پرداخت بودجه برای طرح‌های عمرانی کمتر از سال قبل آن نخواهد بود.

نوبخت درباره میزان عیدی کارمندان و بازنشستگان گفت: هر وقت میزان عیدی قطعی شود اعلام می‌کنیم.

وی در پایان بیان کرد: ۶۰ هزار میلیارد تومان هم برای تولید و اشتغال پیش‌بینی کرده‌ایم. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات